Monday, August 24, 2009

MC

salam........ hari ni ak mc lagi...pagi tadi pegi kelas dah, dalam kelas je kepala ak dah pusing... tadi tak jumpa pun lecturer qmt.....dah messege tapi tak reply pun..... emmm tengoklah besok gene, harap-harapnye dapat lah ak amek test tu, kalu tak amek burn 15 markah untuk carry mark... dahla subjek kire-kire ni memang ak payah sikit.... emm besok jugakla ak da presentation bell, gene? memang dah ready, tapi takut time nak present tu yang tak ready,
emmm dah la, banyak sangat cakap kosong, teringat pula blog sorang sahabat ni, dia kata dari tulis2 kosong dalam blog, lebih baik kongsikan ayat quran, da juga faedahnya...... jadi hari ni aku nak kongsi satu ayat :
al rijalu qawwamu na alan nisa'
yang membawa erti : laki-laki itu pelindung bagi perempuan.

jika diperhatikan dan dihayati sepenuhnya ayat ni, tentu kaum2 adam akan mengerti betapa perlunya mereka menjadi pelindung bagi kaum hawa, tapi sayang ... ape yang terjadi pada dunia sekarang adalah yang sebaliknya... lelaki tidak menjadi pelindung tapi sebaliknya menjadikan wanita sebagai mangsa... berita mengenai rogol, bunuh, kekejaman terhadap wanita adalah perkara yang biasa, yang mana hampir setiap hari kite dengar. dimana letaknya kesedaran manusia? dimana hilangnya sifat ambil peduli? kenapa mata yang melihat ditutup seakan-akan tak nampak ape yang terjadi, dan telinga yang ada juga disumbat seolah-olah tak dengar ape2.

ak pernah baca satu artikel, seorang nenek diculik dan disuruh buat oral seks hampir dua jam sehinggalah ada orang yang ternampak kejadian tersebut, dan nenek tu diselamatkan, akibatnya nenek tu diserang sakit jantung dan dimasukkan ke hospital untuk beberapa hari.... tapi ape yang terjadi dengan binatang yang melakukan perkara tu? heemmm takde ape yang terjadi... dibiarkan terlepas atau dalam erti kata lain diberi peluang untuk buat perkara yang sama pada mangsa-mangsa lain..

1 comment: