Sunday, August 23, 2009

perubahan......?


emmmm ari ni ak ada bemsg dengan sorang kawan, ak da mslh dgn dia ni dari dip lagi..... ak tak anggap dia ni menyusahkan , sebab pada ak dia berhak bertanya ape yang dia tak tahu.... tapi yang aku geram nya......... bile sebut aspek perubahan...... katanye nak berubah..... nak dekat dengan Allah.... tapi usahanya sangat kurang. sebaliknya dia nak jadikan aku ni sebagai medium untuk mendapatkan ilmu agama.... bukannya aku taknak.. tapi tau2 je la ak ni berlainan jantina dgn dia.... tak elok laaa, lg baik dia cari yang sama jantina dgn dia untuk mendaptkan ilmu, pada ak tu akan jadi lbih bermanfaat... bukannya ape... cumenye takut2 bile yang berlainan jantina ni nak saling tolong menolong mslh hati pula yang akan terjadi..... aduyaaaaaaaaaai ....... betul, kalu nak kata keje baik, tentang agama,... tapi, kena ingat jugak..iman manusia ni turun naik.... kalu kat bawah lagi dalam dari laut tapi kalu kat atas tak tau pe pula yang jdi ukurannya.
tadi dia kata dah lama tak msg dgn aku, dah takde orang ingatkan tentang agama.... pastu ak pun reply ... ni antara ape yang kitorang borakkan dalam msg: yang tulisan tegak tu aku reply, yang tulisan senget tu dia punya msg.
"rasanye kat kolej da surau, mesti selalu pegi untuk solat jemaah"
"emm tak penah pegi pun walau sekali"
"oh masih tak brubah lagi la, tak sampai masa lagi untuk berubah ye?"
"mcm perli je..if xbrbh pun takpe, xeffect nur pun..yang penting nur dah ingatkan........ tanggunjawab nur dah lpas"
"
memang tak bagi kesan langsung pada nur pun, dan nur memang tak kisah fad nak jadi ape pun... sebab pada nur fad bukan tunggu masa nak berubah tapi fad tak nak berubah"
"hahaha faham pun...if fad nak berubah pun takde yang nak bimbing, sume nak larikan diri ape gunenye? sedangkan nur sendiri cakap kalu belajar ikut buku je sama ibaratnya ikut syaitan..so kena cari seorang yang pandai...tapi if sume bile fad tanya tak berani nak ajar, termasuk ayah angkat sendiri yang mengajar mengaji, so nak berubah cmne?"
"
bila masa nur cakap bljr dari buku mcm ikut syaitan? nur cakap kalu da orang yang mengajar lbih mudah faham,,,,oooo mesti dah satu m'sia cari orang ye,tapi pelik juga surau dekat , mesti banyak orang alim boleh tolong, tapi tak penah pegi pule, rasanya bendahari mpp duduk dkat kolej, orangnya nampak wara', ke dia pun tak nak bantu? emmm ataupun sume ustz dekat uitm melaka dah habis ditanya, tapi takde sorang pun yang berani nak ajr ? emmm susah la nak cakap kalu gitu"
"ok fad, tau fad salah...abaikan r ye..fad minta maaf timbulkan konflik ms bulan puasa ni..aslm.."
"
ha? buat salah ape? da konflik yang timbul ke?xperasan pun. cume satu kesimpulan yang nur boleh bagi, fad usaha tapi tak bersungguh, bktinya mcm tadi, nur provke skit je fad dah elak, npk sgt fad tak mncari orang2 yang nur ckp tadi, agaknya fad nak tunggu sume tu datang sendiri...wslm,"
"ye la nur.. memang fad tak bersungguh2..bagus ar ramai2 lagi yang cakap mcm tu..ye saya tak sungguh2.. saye tak perfect..so what?"
"
so ikutla fad nak buat ape pun, Allah sntiasa bagi ruang pada hambanya untuk berubah.. takde orang laen yang dapat tolong, melainkan diiri sendiri, memng fad tak perfect, nur pun tak perfect . takde manusia yang perfct, melainkan rasulullah s.a.w. berubah bukan untuk buktikan pada manusia tapi untuk allah.manusia sume sama yang membezakan taqwa, buat ape peduli orang kata"

ha itu la ape yang diborakkan, pengakhirannya tak pernah yang baik, mesti mcm ni... mcm mane lagi ak nak tolong... pada aku untuk berubah, kite yang kena cari titik perubahan tu tak kirala sejauh mana pun .. sedangkan dalam quran ada menyatakan dalam surah al nahl ayat 43 " maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui." dan ak pernah beri pun pada dia ayat ni....pada ak dia tak memahami sepenuhnya ayat ni, kalaulah dia menghayati ayat ni tentu dia faham.
emm kalu da sahabat yang tersinggah di blog hamba allah yang kerdil ni, minta beri pendapat..jika da kesalahan dalam tulisan minta perbetulkan..

3 comments:

  1. Salam, buat kali pertama nya, blog ini banyak saya nak komen. Bukan mengkritik. Tapi mencadangkan. Erm... Rasanya, Bendahari MPP tu ok je kalau nak mintak tlg dari dia. Cuma, slagi takde sesi taaruf, nak tolong sahabat pun jadi tak reti :) mintak panjangkan dalam Buku Tamu blog saya untuk bantuan lebih lanjut. Buku tamu itu akan trus masuk dalam email, Insya Allah.

    ReplyDelete
  2. Ooo... Alhamdulillah, saya dah baca. Mudah2an saudari diberi kekuatan untuk menghadapi sahabat-sahabat yang sebegitu rupa, Insya Allah :)

    ReplyDelete
  3. Sahabat, erm... Macam ni, ada ade cadangan. Ana rasa x salah kalau enti bgtahu nama beliau kat ana. Insya Allah, kalau ana kenal ana cuba tolong enti. Berkenaan dengan widget tu. Enti click pada 'customize' atas blog enti (pastikan enti sign in dulu), pas tu pilih add a gadget. Insya Allah, ada banyak benda yang boleh ditambah! :)

    ReplyDelete